Stichting Daniel

Personeelsbeleid; OR
Personeelsbeleid; personeelsopbouw, functies
Sollicitatieprocedure
Begeleiding nieuwe werknemers, stagaires en vrijwilligers
Overlegstructuren
Gehanteerde protocollen en procedures
Werknemer zijn binnen de organisatie
Administratieve werkzaamheden; financiele administratie, budget en budgetbeheer
Dienstrooster
Personeelsplanning
Informatiestructuur

Wat is de Ondernemingsraad

De medezeggenschap van de werknemers wordt geregeld door middel van de ondernemingsraad ( OR )

Het doel van de ondernemingsraad is het behartigen van de belangen van de medewerkers en het verhogen van de kwaliteit van de besluitvorming.

De ondernemingsraad is het formele orgaan tussen de werkgever en de werknemer. De werknemers worden vertegenwoordigd in de ondernemingsraad. De ondernemingsraad is een op zichzelf staand orgaan in de organisatie. De wijze waarop de ondernemingsraad, zijn werkzaamheden organiseert, staat beschreven in het ondernemingsraad reglement en de wet op de ondernemingsraden. ( WOR )

Taak van de ondernemingsraad ( OR )

De algemene taak van de OR is, namens het personeel te overleggen met de bestuurder over de algemene belangen van de organisatie en in het bijzonder de belangen van het personeel.

De bevoegdheden van de OR

De wet op de ondernemingsraden kent de OR een aantal bevoegdheden toe:

Het recht van initiatief

De ondernemingsraad kan voorstellen aan de bestuurder doen over alle aangelegenheden die de organisatie betreffen.

Het adviesrecht

De OR heeft adviesrecht over een aantal in de wet genoemde aangelegenheden. Deze aangelegenheden hebben vooral betrekking op fusie, reorganisatie, beëindiging van de werkzaamheden van de stichting.

Het instemmingsrecht

De OR heeft instemmingsrecht op een aantal in de wet genoemde aangelegenheden die betrekking hebben op regelingen op het gebied van de arbeidsomstandigheden en andere regelingen op het gebied van het personeelsbeleid.

De overlegmomenten

De ondernemingsraad kent 3 verschillende overleg

momenten:

• De raadsvergadering

Overleg met de leden van de

ondernemingsraad

• overlegvergadering

Overleg tussen de directie en

de ondernemingsraadleden

• OR – tijd

Deze tijd kan benut worden door

OR leden voor deskundigheidsbevordering